26.6.06

BBC uruchamia redakcyjną platformę bloggerską

BBC zmienia oblicze mediów. Dziś rano ten brytyjski gigant medialny uruchomił swoim redaktorom platformę bloggerską "The Editors".
Cel: większa interakcja między wydawcami programów BBC a ich odbiorcami.

Zasada jest prosta. Poszczególni wydawcy piszą posty, w których dzielą się swoimi dylematami z codziennej pracy redakcyjnej. Na przykład tłumaczą, dlaczego ułożyli materiały w takiej, a nie innej kolejności. Albo dlaczego dana informacja została podana w taki, a nie inny sposób. Odbiorcy mogą komentować te wpisy. Lub wysyłać swoje uwagi mejlem.
Do odwiedzania "The Editors" osobiście zachęca Helen Boaden, szefowa BBC News. BBC obszernie też tłumaczy genezę swojego pomysłu we własnym serwisie informacyjnym.
Ciekawe, że przywołują przy tym słowa amerykańskiego dziennikarza Jeffa Jarvisa, twórcy bloga "BuzzMachine":

"Jako ludzie mediów nauczyliśmy się od internetu i od blogów, że najwyższą medialną cnotą jest transparentność. Dotąd myśleliśmy, że tą cnotą jest obiektywizm, choć trudno dowieść, że jest się obiektywnym, gdyż wszyscy jesteśmy ludźmi. Wydawało nam się, że to do nas należy dostarczanie prawdy, podczas gdy w rzeczywistości to publiczność powinna móc decydować o tym, co jest prawdziwe".

Innymi słowy: odbiorca informacji powinien móc wiedzieć, jak ta informacja powstaje. Taką właśnie zasadę lansuje teraz BBC.
Pogląd iście rewolucyjny, zważywszy częste wśród ludzi mediów przekonanie o własnej nieomylności i niechęć do tłumaczenia się przed tzw. laikami z merytorycznych (a często i ideowych) wyborów dokonywanych codziennie w redakcjach.

Notabene, ten sam Jeff Jarvis już wczoraj zapowiedział akcję BBC na swoim blogu. A Wikipedia - ewidentnie na potrzeby wzajemnego olinkowania się z BBC - wzbogaciła swoje hasło o blogach.