13.6.06

Holtzbrinck w Polsce: wejście smoka?

Prawdziwe trzęsienie ziemi przeżywa polski rynek mediów. Akcje Agory spadają już od pół roku, a do gry wkroczył dzisiaj nowy wielki gracz: niemiecki koncern Holtzbrinck. Rywal Axela Springera.
Holtzbrinck specjalizuje się w prasie biznesowej. W Niemczech wydaje m.in. ekonomiczny dziennik "Handelsblatt" oraz prestiżowy tygodnik opinii "Die Zeit". Ale też np. codzienną gazetę regionalną "Lausitzer Rundschau", która ukazuje się w Cottbus, niemal tuż za polską granicą zachodnią. Holtzbrinck ma również znaczące udziały w wydawnictwach prasy biznesowej m.in. w Czechach, Słowacji i Bułgarii.
Teraz kupił 70 proc. udziałów w spółce, do której należy duży, wrocławski portal finansowy Money.pl.
Prawdopodobnie to tylko pierwszy etap ekspansji Holtzbrincka w Polsce. Pytanie: jakie będą kolejne? Czy Holtzbrinck wejdzie w segment polskiej prasy biznesowej? Czy może postawi na rozwój internetu?
Tymczasem kłopoty ma Agora. Jej akcje wciąż spadają. Owszem, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych mieliśmy wczoraj "Czarny Wtorek". Ale dla Agory to tylko dalszy ciąg smutnego trendu, który widać od początku roku. Między styczniem a czerwcem jej akcje straciły na wartości prawie 60 proc. I to mimo że "Gazeta Wyborcza", flagowy okręt spółki, to wciąż największy dziennik opiniotwórczy w Polsce oraz "Marka Wysokiej Reputacji".
Nic dziwnego, że - według nieoficjalnych informacji "Pulsu Biznesu" - prezes spółki Wanda Rapaczynski odejdzie niedługo na emeryturę. Trwają poszukiwania jej następcy. "Zwycięski kandydat będzie musiał połączyć wizję strategii i kreatywność w kierowaniu firmą, by inspirować jej pracowników do bycia przez cały czas wiernym najwyższym standardom" - napisała Agora w ogłoszeniu firmy headhunterskiej cytowanym przez "Puls Biznesu".
Agora zmaga się z coraz ostrzejszą konkurencją ze strony Axela Springera. Jego "Dziennik" - bezpośredni rywal "Wyborczej" - sprzedaje się już średnio w ponad 200 tys. egzemplarzy. Teraz Axel chce uruchomić nowy dziennik sportowy. A przecież ma jeszcze świetnie sprzedający się tabloid "Fakt", tygodnik opinii "Newsweek Polska", miesięcznik biznesowy "Forbes", gazety kobiece, młodzieżowe, motoryzacyjne, komputerowe... Całe imperium.
Na razie Agora sięga po sprawdzone metody i przedłuża atrakcyjną prenumeratę teczkową "Gazety Wyborczej" - znakomite narzędzie zwiększające sprzedaż i przywiązujące czytelników do tytułu.
Ale wróćmy do pytania: co zrobi Holtzbrinck? Jaką przestrzeń znajdzie sobie na tym ciasnym rynku?
Obstawiamy, że Holtzbrinck jednak skupi się na internecie. Po pierwsze - bo coraz większy odsetek budżetów reklamowych płynie właśnie do tego segmentu mediów. Po drugie - bo gazety w Polsce generalnie sprzedają się raczej słabo. Po trzecie - bo choć Axel Springer prowadzi ogromną ekspansję, to - naszym zdaniem - mocno zaniedbał internet. Za to, paradoksalnie, w tym segmencie świetnie radzi sobie Agora.
Zresztą jest znaczące, że tak wielki gracz, jak Holtzbrinck, zaczyna ekspansję w Polsce właśnie od przejęcia portalu internetowego, nie zaś gazety, czy udziałów w telewizji.
Może więc zamiast planować kolejne nowe gazety, Axel Springer też zainwestuje w internet?
Bardzo cieszy nas ta perspektywa. Bo wygląda na to, że z całej tej walki gigantów zwycięski wyjdzie właśnie internet. Jako już być może wiodący segment mediów.

2 Comments:

At 14 czerwca, 2006 11:28, Blogger Ostblogger said...

Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

 
At 14 czerwca, 2006 11:28, Anonymous Anonimowy said...

To bardzo ciekawa, może tu i tam zbyt dramatyczna ocena zmian na polskim rynku medialnym. Sądzę, że wejście na rynek grupy wydawniczej von Holtzbrinck nie nosi charakteru wrożnego dla polskich grup wydawniyczych, lecz pokazuje że warto obnowić były kontakty do nowych rozmów o współnych przedsięwzięciach.

 

Prześlij komentarz

<< Home