7.10.09

Czy premier może zdymisjonować szefa CBA?

Premier Donald Tusk zapowiedział zmianę na stanowisku szefa CBA. Na konferencji prasowej zapowiedział rozpoczęcie procedury dymisjonowania Mariusza Kamińskiego. Procedurę po bezpośrednio decyzji nie może podjąć.

Oto fragment streszczenia wystąpienia premiera (całość znajdziecie tutaj):
"Ta kwestia będzie szczegółowo i kategorycznie wyjaśniona, po to by zabezpieczyć Polskę i Polaków przed politycznymi pułapkami służb na zamówienie jakiejś grupy politycznej". Premier zwrócił uwagę, że w aferze hazardowej pojawia się też wątek wykorzystania szefa CBA przez PiS do brutalnej walki politycznej.
Donald Tusk powiedział, że nie ma wątpliwości co do złych intencji szefa CBA Mariusza Kamińskiego w sprawie afery hazardowej, bo "wykorzystał CBA przeciw konkurentom politycznym".
"To, że w finale swojej aktywności Mariusz Kamiński postanowił użyć wszystkich możliwości operacyjnych, jakie daje CBA, przeciw konkurentom politycznym - nie mam co do tego wątpliwości" - oświadczył premier. "Jestem osobiście zainteresowany tym, aby kwestia mojego postępowania i mojej decyzji po tym, jak ten materiał został zaprezentowany, żeby była prześwietlona sekunda po sekundzie" - zadeklarował premier.

Zaraz potem szef CBA opublikował oświadczenie. Oto fragment:
"Wyrażam głębokie ubolewanie i zaniepokojenie, że skuteczne działania CBA nie znalazły akceptacji Prezesa Rady Ministrów i są rzeczywistym powodem mojego odwołania.
Przez dwa lata mojej współpracy z Donaldem Tuskiem zawsze traktowałem go jako Premiera mojego Państwa. Dzisiaj przekonuję się, że jest On jedynie liderem partii politycznej".

Czy jednak Mariusz Kamiński nie za szybko się żegna?

Prezydent już zapowiedział, że negatywnie zaopiniuje wniosek o dymisję:
"Mamy do czynienia z poważną aferą, a okazuje się, że winni są ci, którzy ją wykryli" - mówił dziennikarzom Lech Kaczyński (cytat za PAP).

Jak długo potrwa procedura odwoływania? Czy storpeduje ją opozycja?