30.11.06

Blogi sprzedają towar i kreują wizerunek

Blogi "dźwignią handlu" i działań Public Relations? Jak najbardziej. Zwłaszcza że blogosfera jest już tematem zawodowych konferencji branżowych.

I tak na przykład dzisiaj Fundacja Internet PR oraz portal Gazeta.pl zorganizowały warsztat pod hasłem "Blogi w Public Relations". Poza możliwościami wykorzystania blogów w PR, uczestnicy warsztatu analizowali polską blogosferę i tendencje blogerskie. Moda to czy nie? Angażować się w blogi czy je omijać?

Blogi coraz częściej stają się interesującym narzędziem działań z zakresu e-PR. Firmy korzystają z nich nie tylko dlatego, że taka jest moda. Blogi - a zwłaszcza fakt, że jest ich tak wiele i są tak popularne - stają się ważnym źródłem wiedzy o potencjalnym kliencie. A z drugiej strony, blogi zakładane przez firmy dają dodatkowe możliwości kreowania wizerunku danego przedsiębiorstwa czy instytucji. Blogująca firma może komunikować się bezpośrednio z odbiorcą swoich produktów.

O e-PR pisze m.in Jerzy P. Szyfter, redaktor naczelny "Gazety Prawnej":
Internet głęboko przeobraził relacje między organizacją a jej otoczeniem zewnętrznym. Dwukierunkowy proces komunikacji sprawił, że przedsiębiorstwo stało się nie tylko nadawcą, ale i odbiorcą komunikatów, przy czym sama komunikacja odbywa się według modelu "równy z równym" (peer-to-peer). Hierarchiczną strukturę przekazywania informacji zastąpiła struktura pozioma. Sieć odmieniła tym samym relacje między firmą i klientem. Na naszych oczach wyłania się PR "jeden na jeden".
(...)
Każde działanie, jakie firma podejmuje w internecie ma wymiar piarowski. A więc, nie tylko firmowa witryna - jej treść, estetyka i funkcjonalność. Także każda wysłana przez firmę wiadomość elektroniczna i wypowiedź przedstawiciela firmy na forum dyskusyjnym (grupie dyskusyjnej) należą do sfery e-PR.
(Public Relations w Internecie - Jerzy P. Szyfter. Wydawnictwo HELION 2006)

Dość przypomnieć start platformy cyfrowej n. Towarzyszył mu specjalny blog. O wykorzystaniu internetu jako kanału komunikacji marketingowej pisze też sporo Paweł Tkaczyk w swoim blogu.

Ale optymizm teorii to jedno. Praktyka ma znacznie smutniejszą twarz. Wystarczy pooglądać setki korporacyjnych stron www, na których kontakt z klientem kończy się wysłaniem maila do anonimowego speca-adresata i brakiem jakiegokolwiek odzewu. Rodzi się też pytanie: Czy wyrachowane zaangażowanie blogów w służbę marketingu nie zatrze ich autentyczności? Czy szerokie możliwości kreowania własnego wizerunku - jakie niewątpliwie daje blog - nie przysłonią sprawy najwazniejszej: istoty tego wizerunku?

Ale z drugiej strony, wykorzystanie blogów do działań PR w ramach kreowania wizerunku firmy jest ciekawym wyzwaniem, o czym zamierzamy pisywać na Piątej Władzy.

5 Comments:

At 01 grudnia, 2006 05:51, Anonymous Anonimowy said...

Witam

generalnie kazde narzedzie marketingowe (a za takie trzeba uznac blogi) ma swoj cykl zycia - na razie BLOGI wydaja sie byc ostoja szczerosci i ludzkiej pozbawionej przesadnych konwencji i ozdobnikow e-komunikacji

ale pewnie za jakis czas "siła" blogów zredukuje się do zera i wszyscy beda pokladac nadzieje w innych "instrumentach"

podcasty, vlogi... jest jeszcze zapas instrumentow ktore sa przynajmniej w polskiej blogosferze rzadko uzywane

ja jestem spokojny :)

uszanowanie!
adam zygadlewicz

 
At 01 grudnia, 2006 13:32, Anonymous Anonimowy said...

Zgadzam sie jak najbardziej. Blogi sa jednym z wielu narzedzi komunikacji. W zadnym przypadku nie ma mowy o jakiejkolwiek rewolucji. Poki co działa jeszcze efekt świeżosci i dlatego temat jest popularny. blogi narodzily sie z pamietnikarstwa i tylko jako takie przetrwaja tzn. bedą się rozwiajać ale głownie jako narzędzie komunikacji osobistej. Z punktu widzenia komunikacji firm znaczenie blogów jest marginalne ponieważ na palcach jednej ręki można policzyć pozytywne przypadki ich wpływu na cały biznes firmy. Reasumując będzie to narzędzie komunikacji ale o żadnej rewolucji nie ma mowy, szczególnie w przypadku firm.

 
At 01 grudnia, 2006 16:11, Blogger Patrycja said...

Rewolucyjny dla firm - okazał się być Interenet jako taki.

Co do blogów - na całokształt komunikacji firm nie wpłyną, ale zapewne dadzą się "wykorzystać", a co za tym idzie i "skorzystać" w ramach mniejszych bardziej wąskich kampanii.

 
At 12 listopada, 2009 06:18, Anonymous Anonimowy said...

RX Pharmacy Online. Get Cheap Medication online. Buy Pills Central.
[url=http://buypillscentral.com/]Buy Discount Viagra, Cialis, Levitra, Tamiflu[/url]. rx generic pills. Cheapest pills pharmacy

 
At 17 listopada, 2009 01:16, Anonymous Anonimowy said...

When you order Viagra or some other meds in our shop you may be established Best Discount Viagra Pharmacy Online that this goods just of first-rate quality will be delivered to you certainly in time.

 

Prześlij komentarz

<< Home