28.10.06

Krzysztof Urbanowicz: Internet zmienia media. Na dobre. Na zawsze. Także w Polsce.

Komu brakowało polskiego manifestu nowych mediów, internetu, Web 2.0 - powinien czym prędzej zajrzeć na blog Krzysztofa Urbanowicza. Ten często przez nas cytowany ekspert, prezes firmy Mediapolis opublikował właśnie w swoim blogu obszerny tekst, w którym drobiazgowo uzasadnia tezę o zmierzchu mediów tradycyjnych na rzecz internetu.

Ale czym właściwie jest internet? Oto, co pisze Urbanowicz:
Internet nie jest nowym medium, ale platformą wymiany informacji, usług i aplikacji online między użytkownikami, dzięki czemu tworzy się coś w rodzaju wspólnej inteligencji, uważa Tim O'Reilly, autor terminu Web 2.0. To prawda. Internet nie jest nowym medium, jak radio czy telewizja, ani narzędziem do publikacji treści (teksty, wideo, zdjęcia...), o czym święcie przekonanych jest setki menadżerów i dziennikarzy.

Internet jest rewolucją, która zmienia reguły gry raz na zawsze, jestem o tym przekonany.
Po internet sięgają ludzie, do internetu płyną pieniądze. Im prędzej zrozumieją to "tradycyjni" wydawcy, tym lepiej dla nich - tłumaczy Krzysztof Urbanowicz. Wszak internetowa rewolucja już trwa, a prasa wchodzi w czas kryzysu:
- A ile mogę na tym zarobić? - zapytał mnie kilka dni temu znajomy wydawca, którego próbowałem przekonać do jak najszybszego wprowadzenia swoich tytułów do internetu. - Nie pytaj ile możesz zarobić, pytaj ile i jak szybko możesz stracić - odpowiedziałem.
Jak jest w Polsce? "Tylko TVN, Agora i - w skromniutkim zakresie - Polskapresse, no i może rozblogowana „Polityka", wrzuciły drugi bieg" - uważa Urbanowicz.

Co o tym sądzicie? Czy internet faktycznie wyprze inne media?

6 Comments:

At 28 października, 2006 12:24, Anonymous Lesław said...

Pan Urbanowicz pisze swoje od dawna. A tymczasem Polskapresse szykuje nowy dziennik. Papierowy, oczywiście. Poszaleli?

A poza tym mam do "eksperta": kiedy przychody z internetu dajmy takiej Agory albo TVN osiągną 30% procent wpływów z mediów tradycyjnych?

Wyniki portali
http://www.internetstandard.pl/news/97577.html

(Obroty ITI i Agory wynoszą ponad 1 mld rocznie).

 
At 28 października, 2006 15:41, Anonymous Olgierd said...

Lesławie, akurat target Polskapresse jest taki, że internet nie przejdzie. To, że we Wrocławiu udało się nieco odświeżyć "Gazetę Wrocławską" (ongiś "Gazetę Robotniczą" - organ KW PZPR) to nie oznacza, że akurat czytelnicy tego rodzaju mediów sięgnęliby po tę samą treść w internecie.

W przypadku Agory jak sądzę ten dzień nie jest bardzo odległy (2010 r.?), rzecz w tym, że jednak Agora też kojarzy się jednoznacznie z papierem, zaś gazeta.pl czy nawet gazetawyborcza.pl wyłącznie z dodatkiem do papieru.
Są jednak firmy, które z powodzeniem realizują się wyłącznie na polu internetowym i nie potrzebują żadnych papierowych protez.
Po prostu to są na dziś jeszcze częściowo rozbieżne rynki, ale... dlaczego Baure przejmuje RMF FM, skoro to nie ma sensu?

Osobiście myślę - może to kiedyś odszczekam - że za 5 lat papierowa gazeta (dziennik) będzie kosztowała 5 EUR i będzie na nią stać tylko wyjątkowych snobów. Hint: stosunek ceny 1 litra benzyny i 1 minuty połączenia komórkowego w 1998 i 2006 r.

 
At 28 października, 2006 15:58, Blogger Łukasz said...

Lesław,
Tak naprawdę niewiele wiemy o planach Polskapresse. Może szykują dziennik skojarzony z portalem?

Agora mocno stawia na internet - poczytaj ich raport sprzed paru miesięcy. Ten sam, w którym ubolewają nad kasą wtopioną w "Nowy Dzień".

Zaś ITI świadomie buduje multimedialny kombinat: telewizja (TVN z mutacjami + platforma N) + internet (Onet) + kino (Multikino) + Legia Warszawa ;) Zatem nie samą telewizornią ITI stoi.

Olgierd,
Generalnie zgoda. Z dwoma zastrzeżeniami:

1. To jednak Polskapresse uruchomiła nowatorski portal Wiadomosci24.pl, a teraz ściąga ludzi z "Newsweeka", by zrobili jej nową gazetę. Czyli wbrew pozorom jest to firma myśląca śmiało i szeroko.

2. Gazeta.pl właśnie "odkleiła się" od "Wyborczej" (w ten sposób narodziła się osobna witryna Gazetawyborcza.pl) i staje się nowym medium. To świadczy o otwarciu się Agory na w miarę samodzielnie działający internet (oczywiście, nie jest to pełna samodzielność, bo najlepsze efekty da skojarzenie różnych mediów).

 
At 28 października, 2006 16:20, Anonymous Lesław said...

Olgierdzi, proste pytanie. Kto dzisiaj zarabia sensowne pieniądze na publikowaniu treści w internecie? Nikt. Żaden model biznesowy nie działa. Ani reklama, ani subskrypcje.

Jeżeli ktoś chce płacić dziennikarzom godziwe stawki i publikować to potem za free w internecie - życzę szczęścia.

A pan Urbanowicz żyje z tego, że takie banialuki opowiada. Domyślam się, że w 1999 głosił "Nową Ekonomię".

 
At 30 października, 2006 15:03, Anonymous Anonimowy said...

Brakuje mi jeszcze gazety w Polsce, która zajmowałaby się na większą skalę przedrukami-taki mix Angory z Forum ale..z dodatkiem wywiadów i analiz-większy nacisk na naukę niż politykę.
Co do tematu-Internet jest coraz większa siłą i niech tak dalej się rozkręca;-)

 
At 31 października, 2006 10:11, Anonymous thivt said...

Tak naprawdę niewiele wiemy o planach Polskapresse. Może szykują dziennik skojarzony z portalem?

Wiadomosci24 to nie jedyne wejście Polskapresse w internet.

Przypominam, że od sześciu lat działa sieć portali miejskich naszemiasto.pl, należących do Polskapresse. Ukazują się tam teksty z gazet regionalnych, należących do koncernu.

 

Prześlij komentarz

<< Home